velká hra na hraně Jestřábova oblíbeného Prokopského údolí, Sobota 4.10.
Sraz: 13:00 na stanici metra Radlická. Předpokládané zahájení po výkladu pravidel 13:45-14:00.
Ukončení 17:30 – počítání výsledků a poslední boj, vyhlášení 18:00 na louce nad Prokopákem (Pravý spodní roh ohrady pro koně Převalského – směrem k Prokopáku). V čase je započítáno i půl hodiny na vyhlášení a hodnocení. Přerušení hry (zhruba v 15:45). Zhruba v polovině herního času se hra na 15 minut přeruší (morseovkou . . -) a hráči se bez napadání přesunou i se svými věcmi do protějšího města. Opětovné zahájení morseovkou Z ( – – . .) Přesunují se všichni včetně bankéře i obchodníka.
Libreto hry:
Ve Wyomingu soupeří dvě velké dobytkářské společnosti a čile se rozvíjí obchod s dobytkem. Jedna má sídlo ve městě Rock Springs, druhá v Rivertonu. Vykrmené krávy pak ženou přes Velké pláně na úbočí Skalistých hor k prodeji. Každá společnost k této práci najímá honáky a na jejich ochranu vojsko a indiánské zvědy. Cílem společností je vydělat co nejvíc peněz.
Jak vydělávat peníze ?
Peníze se vydělávají tak, že honáci v jednom městě nakoupí krávy a ve druhém městě je se ziskem prodají. Jeden honák smí hnát najednou maximálně 10 krav. *
Druhým zdrojem peněz je výplata za „životy“ nepřátelských indiánů, vojáků, honáků a banditů (bandité jsou mimo systém, nepatří k žádnému městu)
Třetím zdrojem je plnění úkolů které dostanou šéfové společností před hrou a obracejí se na skautské znalosti, dovednosti, souhru, nápaditost …
Výzbroj
Z výzbroje budou potřeba střely (5x), tužka a papír, KPZ, uzlovačka. Bude se hodit několik šátků (banditi) a několik klobouků nebo čepic (vojáci). Svačina a pití. Pláštěnka nebo pončo.
Rozdělení týmů
Hráči jedné společnosti jsou označeni modrou stužkou a mají modré životy, hráči druhé společnosti jsou žlutí. Ve svém týmu se hráči označí navzájem ovinutím stužky příslušné barvy na levé paži. (Každá společnost má 10 metrů stužky, kterou si nastříhá / nařeže na místě). Jedna společnost sídlí v městě Rock Springs, druhá v Rivertonu. Města jsou neutrální, zde se nepřepadá. Hranice města je v terénu vyznačena.
ROLE
Šéf dobytkářské společnosti
Sídlí v jednom z měst. Organizuje činnost svých honáků, indiánských zvědů a vojáků. O počtu lidí v jednotlivých rolích si operativně rozhoduje sám. Z předaného souboru úkolů vybírá ze svého týmu hráče k jejich plnění. Sám do plnění nevstupuje, nenapovídá, pouze vysvětluje a dbá na řádné splnění. Za splněné úkoly si v bance nechá vyplatit peníze, které však nesmí hromadit. Kolik peněz za úkol získá je vždy na úkolu vyznačeno. Tyto peníze (čas výběru si ovšem může zvolit podle potřeby) obratem předá některému z honáků, nebo je bez zbytečného odkladu uloží do banky. Pokud to úkol umožňuje, může si honák po dohodě s ním vyžádat výplatu napřímo sám.
Bankéř
V každém z obou měst je jeden bankéř. Vede si odděleně záznamy o vkladech a výběrech obou společností. Při požadavku na výběr (hráč smí vybírat pouze z účtu své společnosti) si strhne úroky takto: Při výplatě společnosti sídlící v jeho městě 10 %, při výplatě společnosti z druhého města 20 %. Hráč z jeho města dostane tedy při požadavku na výběr 10 dolarů pouze 9 (do knihy se zapíše výplata 10, přičemž poplatek 1 dolar se uloží do extra obálky. Tento dolar tedy již při celkovém účtování společnosti nepatří). Pokud služby banky využije hráč ze sousedního města, při požadavku na výběr 10 Dolarů dostane pouze 8, 2 dolary propadnou bance jako poplatek. Na konci hry vyčíslí (vyplatí) oběma společnostem veškeré uložené peníze po odečtení poplatků. Zaokrouhluje se. Společnosti z jeho města například při zůstatku 488 dolarů vyplatí 488 – 48,8 = 439 dolarů. Společnosti z protějšího města vyplatí při požadavku výběru stejné sumy pouze 390 dolarů.
Obchodník
je v každém městě. Kupuje a prodává krávy. Jeden honák nesmí hnát víc jak 10 krav *, proto jednotlivci více krav neprodá. Krávy prodává za dolar, ty co přešly přes šťavnaté zelené pláně, vykupuje za dva dolary. Není přípustné, aby honák stejnému obchodníkovi stejné krávy vzápětí prodal, musí je hnát přes pláně. Při maximálním počtu tedy může obchodník prodat 10 krav za 10 dolarů, nebo vykoupit 10 krav za 20 dolarů. Dolary jsou universální, hodnotu na papírový žeton dopíše až v okamžiku transakce, nebo už má z předchozího obchodování nastřádáno. Totéž platí o kravách (žeton se symbolem krávy) Při prodeji zapíše na žeton hodnotu (počet krav). Kurz je po celou hru stejný.
Obchodník je zároveň hrobníkem a za nepřátelský život dává dolar. Musí jít ale o život v barvě sousedního města. Tato výplata se na rozdíl od výběru z banky nedaní.
Honák
Honák je klíčovou postavou při získávání peněz tím, že v jednom městě krávy koupí a ve druhém prodá. Nesmí krávy prodat tam, kde je naposledy koupil. Najednou smí mít u sebe maximálně 10 krav * a 5 svých životů. Pokud je zasažen mimo město (jedno či druhé) střelou, musí čestně odevzdat – jeden život, všechny peníze a krávy co má u sebe. Pokud má ještě nějaké životy, může po cca 10 vteřinách opět pokračovat ve hře. Pokud přišel o poslední život, musí zůstat na místě a přivolat si někoho ze svých, aby mu život dodal. Dalších max. 5 životů si může vyzvednout až ve svém městě u šéfa společnosti.
Honák může vybíjet honáky (kohokoliv pouze hozenou střelou), indiány a vojáky soupeře i bezprizorní bandity.
Může plnit další úkoly zadané šéfem společnosti
*Jedinou výjimkou, kdy je přípustné mít u sebe více krav je situace, kdy v přestřelce získá další krávy poraženého nepřítele.
Indián – je označen čelenkou
Indián nesmí převážet krávy, při zabití honáka si bere pouze jeho život. Může podnikat útoky na honáky či vojáky soupeře. Může se pokusit zapálit nepřátelské město vhozením prokazatelně letící vlaštovky. Na výrobu vlaštovek lze použít pouze na začátku hry přidělené papíry. Po úspěšném zapálení města si od šéfa konkurenční společnosti nechá podepsat vlaštovku a s rukama nad hlavou se vrátí domů, kde od obchodníka dostane 10 dolarů. Může plnit i další úkoly zadané šéfem společnosti
Indiáni jsou označeni čelenkou a v každé společnosti jsou maximálně dva.
Kromě vybití nepřítele střelou může vybíjet i dotykem ruky.
Voják – je označen kloboukem nebo čepicí
Voják nesmí převážet krávy. Vojáků se využívá především k ochraně honáků. Při vybití odevzdá život. Opět platí, že svých životů smí mít pouze 5, po vydání posledního musí čekat, až ho někdo z jeho lidí doručením života vysvobodí. Může plnit další úkoly zadané šéfem společnosti
Bandita – je označen šátkem přes pusu
do role bandity budou nasazovány nepravidelně případné návštěvy, které se zúčastní třeba jen některé fáze hry. Bandita nepatří k žádné společnosti, prostě jen škodí tím, že bere životy a peníze v hotovosti (pouze mimo města). O krávy nestojí, ty honákům ponechává. Jeho zisky se nezapočítávají žádnému týmu.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Peníze
Hrají klíčovou roli při hodnocení hry. Peníze smí mít u sebe pouze honáci. Nesmí si vytvářet žádné tajné skrýše. Když je honák vybit o všechno přijde. Po příchodu do města se neprodleně odebírá k obchodníkovi či do banky. Jinam své peníze uložit nesmí. Nesmí je ani kdekoliv předat svému spolubojovníkovi.
